ICT organiseren in de (digitale) leeromgeving

 

4.2.2) De docent toont aan dat hij de schoolregels ten aanzien van ICT toepast en in staat is deze te vertalen binnen zijn onderwijscontext, 

 

Op de scholen waar ik heb stage gelopen was het ten strengste verboden om foto's te maken waar de docent bij op staat en deze daarvoor geen toestemming had gegeven. Omdat ik tijdens werkplekleren drie op een laptopschool stage liep was de grens van geen mobieltjes in de klas snel verschoven. Eigenlijk hadden de leerlingen de mobieltjes in de hand, dit was namelijk de IPad. Gelukkig maakte ik gebruik van een lock systeem op de IPad. Dit werkte als volgt: Wanneer je de opdracht gaf om binnen een app te werken aan een bepaalde opdracht kun je ze daar op locken. De leerlingen kregen hierdoor geen kans om een extra internet scherm te openen of om ergens anders mee bezig te zijn. Verder dienden er oordopjes gebruikt te worden wanneer leerlingen apps gebruikten waar geluid bij kwam kijken. De regel dat er wel foto's gemaakt mogen worden van het bord als er een tekening op stond of andere informatie vond ik niet goed. Ten eerste leerlingen worden passief en bestuderen niet waar ze een foto van hebben gemaakt. De foto's verdwijnen snel in de galerij en er wordt niet meer naar om gekeken. Verder kan er gefraudeerd worden met foto's of kan er mee gepest worden. 

 

Als ik volgens jaar LIO ga lopen wil ik hier zeker meer mee doen wat ook mogelijk is omdat ik dan echt de docent ben. Verder ben ik mij zeer bewust van de dure ICT middelen in de lokalen. Op alle scholen vertrok de docent als laatste uit het lokaal en gingen alle lokalen op slot. Ook is het alleen de docent die aan de digiborden mogen zitten.