Mediawijsheid

 

3.3.5) De docent toont aan dat hij zich bewust is van online pestgedrag en bekend is met de geldende protocollen. 

 

Al eerder heb ik benoemd een cursus te hebben bijgewoond tijdens mijn werkplekleren twee. Ook tijdens werkplekleren drie heb ik vernomen dat een leerling gepest wordt door derden. Dit ging zowel fysiek als over de media. Mijn instinct nam het over en ik wilde hier zeker iets mee doen, terwijl andere docenten hiervoor het hoofd wegkeren. De reden dat ik hier wat mee wilde doen is vanuit mijn eigen ervarings dat voor mij een grote eye-opener is geweest. Toen ik in 2011 nog op het Maartenscollege zat had er ook iemand van het Maartenscollege een zelfmoord begaan. Achteraf bleek de belangrijkste reden te zijn dat ze gepest werd.

 

Zeker nu ik deze verantwoordelijke functie als docent op mijn neem ben ik mij hier sterk van bewust en probeer ik ervoor te zorgen dat dit niet in mijn klas voorkomt. Toen ik merkte van deze pestsituatie heb ik direct de teamleider ingelicht. Samen met de teamleider zijn we in gesprek geweest en zijn uiteindelijk de ouders op de hoogte gesteld van deze situatie. Ik merkte dat er gepest werd omdat de leerling in de klas heel bang overkwam wanneer er reacties uit de klas kwamen die gericht waren op hem. Uiteindelijk merkte ik wie sterk de neiging had iedere keer te reageren. Toen deze leerlingen door mijn uitleg heen kletste heb ik hem direct laten melden. Niet omdat ik hem de les uit wilde hebben maar omdat ik zo een reactie aan de klas kon afgeven en aan de gepeste leerling en achteraf met de leerling in gesprek kon gaan samen met de gepeste zonder dat de andere klasgenoten dit doorkregen. Uiteindelijk bleek mijn gevoel te kloppen en zowel de gepeste leerling als de pester deden hun verhaal waar veel emoties bij te pas kwamen.